Hoe krijg je kinderen die niet erg dol zijn op lezen toch zover om een boek van A tot Z uit te lezen? Verpak het als een escaperoomspel en voor je het weet is het verhaal afgelopen en is het boek uit.

Wie een ‘anders dan anders’ boek zoekt, heeft dat met het ‘Escape boek’ in handen. Het idee is gebaseerd op de al jaren razend populaire escaperooms. In eerste instantie waren er alleen de computerspelletjes, maar later verschenen er ook  ‘echte’ ruimtes waar je met een groep mensen binnen een bepaalde tijd uit moet zien te ontsnappen. Inmiddels zijn er ook escaperooms in de vorm van gezelschapsspelletjes en nu dus ook in de vorm van een kinderboek. Het van oorsprong Spaanse boek van Ivan Tapia en Montse Linde is in het Nederlands vertaald door Carla Zijlemaker en is geschikt voor kinderen van 10-12 jaar.

Van A, naar R, naar C, naar….

Het idee achter dit escapeboek is dat je kriskras door het boek je weg naar de uitgang leest. Aan het eind van elk hoofdstuk moet je een puzzel oplossen om verder te kunnen lezen. De uitkomst van de puzzel verwijst namelijk naar de pagina waar het verhaal verder gaat.

Deuren openen

Naast een spel is ‘Escape boek’ natuurlijk ook een leesboek met een verhaal. Hoofdpersoon is Lia, een meisje dat over een speciale gave beschikt. Als Escape-Boek - puzzel-jezelf-door-het-verhaal‘deuropener’ kan ze in het hoofd van andere mensen ‘inbreken’.  Iedereen heeft in zijn hoofd een gedachtehuisje waar hij of zij herinneringen en geheimen bewaart. Gevoelige informatie die vooral niet in verkeerde handen mag vallen. Gelukkig is er een geheim broederschap, dat ervoor zorgt dat alle privacygevoelige informatie goed beschermd wordt. Lia krijgt de kans hier deel van uit te maken. Maar wie zijn die leden van de broederschap eigenlijk? En kan ze de testen, die ze moet maken om toegelaten te worden, doorstaan?

Puzzel of verhaal?

De nadruk in dit boek ligt echter niet zozeer bij het verhaal zelf. Hoewel het in de ik-vorm is geschreven, blijft het verhaal wat afstandelijk en grijpt het je als lezer niet echt aan. Op zich is dat niet erg, want de spanning zit hem vooral in het oplossen van de puzzels. Het verhaal dient vooral als leidraad.

Kraak de code

Het niveau van de puzzels is wisselend. Er zitten gebruikelijke codekrakers in zoals rekensommen en beeldraadsels. Om de lezer niet te ontmoedigen is elke puzzel ook voorzien van een hint. Desondanks zijn sommige opgaven best pittig. Gelukkig is er dan altijd nog de oplossingsbijlage aan het eind van het boek. Je hoeft dus nergens in het boek te stranden.

Tablet of toch het boek?

Voor kinderen die bedreven zijn in het spelen van escaperoomspelletjes op de tablet of iPad zal het boek misschien even wennen zijn. Aan de 3d-vormgeving van het computerspel kan het natuurlijk niet tippen, maar dat neemt niet weg dat het boek prachtig is vormgegeven. Maar op het niveau van het code kraken en puzzels oplossen, kan het de concurrentie met de computerspelletjes prima aan. De toegevoegde waarde van het boek zit hem vooral in het feit dat je notoire niet-lezers toch weet te strikken om een boek uit te lezen. Je hebt als lezer namelijk geen idee hoe ver je precies in je boek gevorderd bent. De ene keer lijkt je boek al bijna uit en dan schiet je weer naar een hoofdstuk voorin het boek. Je kunt dus ook niet opzien tegen de hoeveelheid bladzijden die je nog moet lezen. En ongemerkt blijkt het verhaal ineens afgelopen te zijn. Dan heb je dus niet alleen een escapespel uitgespeeld, maar tegelijkertijd ook een boek van a ( via r, naar c ) tot z uitgelezen.

 

Lees jezelf kriskras naar de uitgang in 'Escape Boek'
Maakt lezen toegankelijkHaakt in op populaire trendMooi vormgegeven
Verhaallijn is dun
6.7Overall Score
Originaliteit7.5
Verhaallijn6
Puzzels6.5
Lezersoordeel 0 Stemmen
0.0

| Geschreven door

Dit wil je niet missen

Meld je aan voor de meest fantastische  nieuwsbrief die ooit je mailbox heeft gesierd

Held! Je hebt je aangemeld!